SKRIVET: 2010-11-01, kl 20:28:33 | PUBLICERAT I: vardag!

Mat jag alltid har hemma

Eftersom jag oftst inte vet vad jag skall laga föränn en kvart innan vi skall äta har jag alltid mycket mat hemma.

Så att jag kan hitta på under resans gång oftas ändrar jag receptet under tiden jag lagar maten, man kan aldrig fråga mig innan exakt vad vi skall äta det blir alltid en överaskning för alla även mig själv ibland.

Har vi rester sedan dagen innan försöker jag använda det och skapa något nytt av det så känns det inte som om vi äter rester.

gul & röd lök
vitlök
morötter
äpple
gurka
paprika
tomater
sallad
lime

potatis
ris
pasta (spagetti, lasangeplattor,makaroner, spiralpasta)
matvete
bröd

sweetchilli sås
fisksås
ketchup
senap
soja kinesisk & japansk
krossade tomater
passerade tomater

matlagningsgrädde
kokosmjölk
turkisk yoghurt
mjölk
ost
smör

hemgjord marmelad & sylt
kapris
rödbetor
inlagd gurka

i frysen ligger alltid:
laxfileer
kyckling innerfileer
köttfärs
bacon
champingjoner
broccoli
spenat
bönor
mini vårrullar
persilja
dill

i torrförådet ligger alltid:
vetemjöl
rågmjöl
sirap
socket
linfrö
vete & råg kross
solrosfrö
kruskakli
salt
florsocker
vanlijsocker
bakpulver
ströbröd

olika sorters buljong tärningar fisk, kyckling, mörk ox, kött & grönsaks.

Kryddor:
paprikapulver
svartpeppar
vitpeppar
oregano
grillkrydda
persillade
kanel
kardemumma
bikarbonat
torrjäst
curry
pepparmix
lagerblad
Provensalsk örtkrydda
ättika
atamon (när jag kokar sylt för att slippa stoppa den i frysen)
maizena
potatismjöl

Jag har säkert glömt något men när jag lagar mat är det mycket som bara kommer av sig själv och att våga♥



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: